Colegio San Agustin. Alicante. Španělsko
únor 2020
V období od 17. 2. 2020 do 20. 2. 2020 proběhla 4 denní zahraniční stáž ve Španělsku ve městě Alicante na Colegio San Augustin, které se zúčastnilo 8 pedagogických pracovníků školy MŠ a ZŠ sv. Augustina (3 za MŠ a 5 za ZŠ). Pedagogičtí pracovníci absolvovali odlišný program na MŠ a ZŠ. Stáž pro ně byla velmi přínosná a přinesla nové zkušenosti s výukou dětí s OMJ na MŠ i ZŠ.
Během stáže se zúčastnění pedagogové zaměřili na získání co nejvíce informací od španělských učitelů v MŠ/ZŠ, kteří s dětmi s OMJ pracují, dále pozorovali, jaké metody ve výuce i mimo ni používají, sledovali, jak jsou děti s OMJ do kolektivu začleňovány a vyhodnocovali, zda je španělský systém vhodný i pro české prostředí.
Přitom u nich došlo k získání nových, resp. zvýšení stávajících profesních kompetencí (např. se jedná o kompetence sociální/prosociální, komunikativní, didaktické, pedagogické aj.). Tyto kompetence jsou uplatňovány jak při stávající pedagogické činnosti, tak v rámci celé školy. Uvědomění si, že je učení se cizího jazyka velice důležité, dobré k odbourávání jazykových bariér. S postupujícím věkem žáků je dobré zapojit cizí jazyk i do běžných činností. Zapojovat do výuky různé demonstrativní pomůcky (piktogramy a obrázky) a metody k podpoře dětí s OMJ.
Reflexe stáže: Model augustiniánské pedagogiky s důrazem na žáky s OMJ je funkční a podobný v obou evropských zemích. Práce s žáky s OMJ je silně závislá na spolupráci žáků, rodičů, pedagogů a dalších pracovníků školy, klíčová je integrace takových studentů také do mimovýukových aktivit. Omezení zprostředkujícího jazyka je rovněž prioritou. Individuální práce s žákem, jeho podpora ze strany učitele, zavádění časových úlev a zjednodušených instrukcí je nutností a lze ho dosáhnout, i když se jedná o náročné prostředí třídy s vysokým počtem žáků. Nezanedbatelným faktorem je i aktivní zapojení žáků s OMJ do mezitřídních projektů a jejich aktivní účast na duchovním programu školy. Za zmínku stojí také velmi přátelský a příjemný přístup dospělých k dětem i naopak.
Dne 2. 3. 2020 proběhla prezentace stáže od zúčastněných pedagogů pro ostatní kolegy ve škole. Pro prezentaci byly použity Zprávy z aktivity jednotlivých pedagogů (viz přílohy pod jmény) a fotografie.
Závěr: Cíl stáže byl naplněn, srovnání systému českého a španělského bylo obohacující, některé podněty jsou aplikovatelné v českém prostředí školy.
Zahraniční stáž byla podpořena z EU prostřednictvím Operačního programu Praha – pól růstu ČR.
Projekt s názvem Šablony II OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt rozvíjí proinkluzivní prostředí v (MŠ/ZŠ) prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků.
Projekt s názvem Šablony OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt byl realizován v období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2022 a byl zaměřen na rozvoj proinkluzivního prostředí v MŠ/ZŠ prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků. V rámci projektu byly realizovány následující aktivity: dvojjazyčný asistent, projektová výuka, stáže pedagogických pracovníků, odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách, komunitně osvětová setkání.
© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina