Hodnota roku: Všímavost
Motto: Všímavost nás učí žít !
Intenzivní prožívání adventu nám pomáhá lépe žít a být připraveni všímat vše, co nám pomáhá připravit se na to, abychom byli blíže Ježíši.
Akce pouze pro žáky školy:
5.12. Představeni Roráte
6.12. Návštěva Mikuláš (cela škola)
10.12 Setkání na 15. výročí založený školy
19.12 Adventní besídka (MŠ) 14:00 hod
Živý betlém ve škole od 14:45 do 15:30 hod.
Budou se prodávat vánoční dárky mezi žáky školy ( podporujeme projekt v Keni)
18.12. Společné slavení svátosti smíření jako příprava na Vánoce (dopoledne)
Roráte vždy ve čtvrtek
5.12. MŠ a1. stupeň ZŠ (8:30 hod)
12.12. ZŠ 2. stupeň (7:50 hod)
19.12. GYMA (7:50 hod)
Ctění nedělní evangelium každý pátek v rámci ranní modlitba ( MŠ a 1. st)
Denní adventní zamyšlení na téma naděje (každý den na začátku 0. nebo 1. hodiny ( 2.st a GYMA)
Práce s učiteli a zaměstnanci školy
Adventní setkání (20.12. od 14:30 hod)
Pohostinnost se školou z Carlislie ( Anglie)
Práce s rodiči
Adventní „adventní zamyšlení“ ( Jubileum 2025)
Práce s prarodiči
Setkání 5.12. od 14:15 hod
JUBILEUM 2025
2.12.
Každý doufá. Naděje je ukryta v srdci každého člověka jako touha a očekávání něčeho dobrého, i když neví, co přinese zítřek. Nepředvídatelnost budoucnosti však někdy vyvolává rozporuplné pocity: …
3.12.
Slovo naděje Pramen křesťanské naděje
Křesťanská naděje vlastně neklame, nehanobí, protože vychází z jistoty, že nás nic a nikdo nebude moci odloučit od Boží lásky: „Kdo nás může odloučit od Kristovy lásky? Cožpak soužení, soužení, pronásledování, hlad, nahota, nebezpečí nebo meč? […] Ale ve všem tom slavně vítězíme skrze toho, který nás miluje. A jsem si jist, že ani smrt, ani život, ani andělé, ani knížectví, ani věci přítomné, ani věci budoucí, ani mocnosti, ani výška, ani hlubina, ani žádné jiné stvoření nás nebude moci odloučit od Boží lásky, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.“ ( Řím 8,35.37-39)
A to vede k rozvoji ctnosti, která s nadějí úzce souvisí: trpělivosti. Zvykli jsme si chtít všechno a hned ve světě, kde se spěch stal konstantou. Už nemáme čas na setkání a často je obtížné být spolu a v klidu si popovídat i v rámci rodiny. Trpělivost ustoupila útěku před spěchem, což lidem velmi škodí. A nahradila ji spěch, netrpělivost, nervozita a někdy i bezdůvodné násilí, které způsobují nespokojenost a uzavřenost.
V době internetu, kdy prostor a čas nahradilo „tady a teď“, se ani trpělivost nezkrotí. Kdybychom stále mohli s úžasem hledět na stvoření, pochopili bychom, jak zásadní je trpělivost. Čekat na střídání ročních období s jejich plody; pozorovat život zvířat a cyklus jejich vývoje; mít prosté oči svatého Františka, který ve svém Hymnu na stvoření, napsaném právě před 800 lety, viděl stvoření jako jednu velkou rodinu a nazýval slunce „bratrem“ a měsíc „sestrou“. [2]
Znovuobjevení trpělivosti je velmi dobré pro nás i pro druhé. Svatý Pavel často mluví o trpělivosti, aby zdůraznil důležitost vytrvalosti a důvěry v to, co nám Bůh slíbil, ale především dosvědčuje, že Bůh je s námi trpělivý, že je „Bohem trpělivosti a útěchy“ ( Řím 15,5). Trpělivost, která je také ovocem Ducha svatého, udržuje naději při životě a posiluje ji jako ctnost a způsob života. Učme se proto často prosit o milost trpělivosti, která je dcerou naděje a zároveň ji udržuje.
4.12.
Cesta naděje
Není náhodou, že základním prvkem každého jubilea je putování. Vydat se na cestu je typické pro ty, kdo hledají smysl života. Pěší pouť velmi napomáhá znovuobjevení hodnoty ticha, úsilí, toho, co je podstatné. I v nadcházejícím roce budou Poutníci naděje kráčet po starých i nových cestách, aby intenzivně prožili jubilejní zkušenost. …
Znamení naděje (situace ve světě, které volají po naději)
Je to starobylá výzva, která vychází z Božího slova a zůstává přítomná s celou svou sapienciální hodnotou v požadavku skutků milosrdenství a osvobození, které umožní nový začátek: „Posvěťte padesátý rok! Vyhlaste svobodu pro všechny obyvatele země!“ ( Lv 25,10) To, co bylo stanoveno v Mojžíšově zákoně, přebírá prorok Izajáš: „Duch Pána, Jahveho, je nade mnou, protože mě Hospodin pomazal; poslal mě, abych hlásal radost souženým, abych obvazoval zlomené srdcem, abych hlásal zajatým propuštění a spoutaným svobodu. Abych vyhlásil rok Hospodinova milosrdenství.“ ( Iz 61,1-2) Tato slova pronesl Ježíš na začátku svého působení, když prohlásil, že se na něm naplnil „rok Hospodinovy přízně“ (srov. Lk 4,18-19).
Ať se věřící, a zvláště pastýři, ve všech koutech země stanou tlumočníky těchto požadavků, ať se spojí v jeden hlas a odvážně požadují důstojné podmínky pro vězněné, dodržování lidských práv a především zrušení trestu smrti, který je v rozporu s křesťanskou vírou a ničí jakoukoli naději na odpuštění a obnovu. [6] Abych vězňům nabídl konkrétní znamení blízkosti, chci sám otevřít svatou bránu vězení, aby se pro ně stala symbolem, který jim umožní hledět do budoucnosti s nadějí a obnoveným nasazením pro život.
5.12.
Kategorie lidí, kteří se nás velmi tykají:
Jubileum ať je tedy pro církev příležitostí k novému závazku vůči mladým lidem: pečujme s novým nadšením o děti, studenty, snoubence, o mladé generace! Buďme nablízku mladým lidem, radosti a naději církve a světa!
Kéž je křesťanské společenství vždy připraveno hájit práva těch nejslabších. Otevřete velkoryse dveře přijetí, aby nikomu nechyběla naděje na lepší život. Ať v srdcích zazní slovo Pána, který v důležitém podobenství o Posledním soudu řekl: „Byl jsem cizinec, a přijali jste mě“, protože ‚cokoli jste učinili jednomu z těchto mých nejmenších bratří, mně jste učinili‘ (Mt 25,35.40).
6.12.
Výzvy k naději
V souvislosti s Jubilejním rokem bych rád učinil další otevřenou výzvu: je určena nejbohatším zemím, aby si uvědomily závažnost mnoha rozhodnutí, která přijaly, a rozhodly se odpustit dluhy zemím, které je nikdy nemohou splatit. …
9.12.
Ukotvený v naději Základy naší naděje.
10.12.
Základ je v našem křtu
A jestliže tváří v tvář smrti, bolestnému odloučení, které nás nutí opustit naše nejdražší, není dovoleno mluvit naprázdno, Jubileum nám nabízí příležitost znovu s nesmírnou vděčností objevit dar tohoto nového života, který jsme přijali ve křtu a který je schopen proměnit drama smrti. V souvislosti s Jubileem je důležité připomenout, jak bylo toto tajemství chápáno od prvních staletí šíření víry. Křesťané například odedávna stavěli křtitelnice osmibokého tvaru a i dnes můžeme obdivovat mnoho starobylých křtitelnic, které si tento tvar zachovaly, jako například ta v Římě v bazilice svatého Jana v Lateránu. Tato skutečnost naznačuje, že křtitelnice otevírá osmý den, den vzkříšení, který překračuje běžný týdenní rytmus plynutí času, a otevírá tak kruh času do dimenze věčnosti, do života, který trvá věčně: to je cíl, k němuž směřujeme na své pozemské pouti (srov. Řím 6,22).
Nejpřesvědčivější svědectví o této naději podávají mučedníci, kteří byli pevní ve své víře ve vzkříšeného Krista a dokázali se zříci vlastního života zde na zemi, aby nezradili svého Pána. …
Ale co je to štěstí? Jaký druh štěstí očekáváme a po jakém toužíme? Ne pomíjivé štěstí, prchavé uspokojení, kterého když dosáhneme, žádáme víc a víc, ve spirále chamtivosti, v níž lidská duše nikdy nemá dost, ale vždy cítí větší prázdnotu. Potřebujeme štěstí, které se definitivně uskutečňuje v tom, co nás naplňuje, tedy v lásce, abychom mohli říci už teď: „Jsem milován, a proto existuji; a budu existovat navždy v Lásce, která nezklame a od níž mě nikdy nic a nikdo nebude moci oddělit.“ Připomeňme si znovu slova apoštola: „A jsem přesvědčen, že ani smrt, ani život, ani andělé, ani knížectví, ani věci přítomné, ani věci budoucí, ani mocnosti, ani výška, ani hlubina, ani žádné jiné stvoření nás nebude moci odloučit od Boží lásky, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.“ (Řím 8,38-39)
11.12.
Svátost pokání nás ujišťuje, že Bůh smazává naše hříchy. Zde se nám vybavují slova žalmu plná útěchy: „Vždyť on ti odpouští všechny tvé nepravosti, uzdravuje všechny tvé neduhy, vykupuje tvůj život ze záhuby, žehná ti milosrdenstvím a milostí. […] Hospodin je milosrdný a shovívavý, pomalý k hněvu a nesmírně dobrý. […] Nebude s námi jednat podle našich hříchů a neodmění nás podle našich nepravostí; jako je východ daleko od západu, tak od nás odstraňuje naši nepravost.“ (Ž 103, 3 – 4. 8. 10 – 12)
Svátost smíření je nejen krásnou duchovní událostí, ale je rozhodujícím, zásadním a nezbytným krokem na cestě víry každého člověka. Dovolujeme v ní Pánu, aby zničil naše hříchy, obnovil naše srdce, pozvedl nás a objal, aby nám dal poznat svou něžnou a soucitnou tvář. Není totiž lepšího způsobu, jak poznat Boha, než se s ním smířit (srov. 2 Kor 5,20) a zakusit jeho odpuštění. Nezanedbejme proto zpovědi, ale znovu objevme krásu této svátosti uzdravení a radosti, krásu odpuštění hříchů!
Jak však víme z osobní zkušenosti, hřích „zanechává stopy“, přináší s sebou následky: nejen vnější, ve smyslu důsledků spáchaného zla, ale také vnitřní, protože „každý hřích, i ten všední, má za následek nezdravé připoutání k tvoru, které potřebuje očistu, ať už zde na zemi, nebo po smrti, ve stavu zvaném očistec“ [18]. Proto v našem slabém lidství, přitahovaném zlem, zůstávají „zbytky hříchu“. Ty se odstraňují prostřednictvím odpustků, a to vždy skrze milost Kristovu, který, jak píše svatý Pavel VI. je „naším odpuštěním“ [19].
Taková zkušenost, toto uplné odpuštění nemůže neotevřít srdce a mysl pro odpuštění. Odpuštění nemůže změnit minulost, nemůže změnit to, co se již stalo, a přesto může odpuštění změnit budoucnost a umožnit nám žít jinak, bez zášti, odporu a pomsty. Budoucnost osvícená odpuštěním nám umožňuje dívat se na minulost jinýma, klidnějšíma očima, i když stále zalitýma slzami…
12.12.
ZÁVĚŘ
V této souvislosti s potěšením připomínám, že svatyně Panny Marie Guadalupské v Mexico City se připravuje na oslavy 500. výročí prvního zjevení Panny Marie v roce 2031. Prostřednictvím mladého Juana Diega nám Panna Maria předala revoluční poselství naděje, které i dnes opakuje všem poutníkům a věřícím: „Cožpak nejsem tu já, která jsem tvou matkou?“ [20] Podobné poselství je přítomno v mnoha mariánských svatyních po celém světě, které jsou cílem mnoha poutníků, kteří svěřují své starosti, smutky a očekávání Matce Boží … která nikdy neopouští své děti a která je „znamením bezpečné naděje a útěchy pro svatý Boží lid“ [21].
13.12.
Obraz kotvy
Obraz kotvy je přitažlivý pro pochopení stability a jistoty, kterou máme uprostřed rozbouřených vod života, když se spoléháme na Pána Ježíše. Bouře nás nikdy nemohou přemoci, protože jsme zakotveni v naději milosti, která nám umožňuje žít v Kristu, protože přemáhá hřích, strach a smrt. Tato naděje, která je mnohem větší než každodenní uspokojení a zlepšení životních podmínek, nás přenáší nad zkoušky a vybízí nás, abychom kráčeli, aniž bychom ztráceli ze zřetele velikost cíle, k němuž jsme povoláni, a tím je nebe…
Dovolme naději, aby nás už nyní přitahovala a skrze nás se stala nakažlivou pro ty, kdo po ní touží. Ať jim/a všem náš život říká: „Důvěřuj v Hospodina, buď silný, ať se vzmuží tvé srdce, doufej v Hospodina!“ (Žalm 27,14) Kéž síla naděje naplní naši přítomnost, když s důvěrou očekáváme příchod Pána Ježíše Krista, jemuž buď chvála a sláva nyní i v budoucích staletích.
Dáno v Římě u svatého Jana v Lateránu 9. května, o slavnosti Nanebevstoupení našeho Pána Ježíše Krista, v roce 2024, dvanáctém roce mého pontifikátu.
FRANTIŠEK
[1] AUGUSTÍN: Discorsi, 198 augm., 2.
[2] Porov. Fonti Francescane, 263, 6.10.
[3] Porov. FRANTIŠEK, Misericordiae vultus, bula, ktorou sa vyhlasuje mimoriadny Svätý rok milosrdenstva, 11. apríl 2015.
[4] druhý vatikánsky koncil, pastorálna konštitúcia Gaudium et spes o Cirkvi v súčasnom svete, 7. december 1965, 4.
[5] František, encyklika Laudato si’ o starostlivosti o náš spoločný dom, 24. máj 2015, 50.
[6] Porov. Katechizmus Katolíckej cirkvi, 2267.
[7] František, Laudato si’, 49.
[8] František, enycklika Fratelli tutti o bratstve a sociálnom priateľstve, 3. október 2020, 262.
[9] František, Laudato si’, 51.
[10] Nicejské vyznanie viery: H. Denzinger – A. Schönmetzer, Enchiridion Symbolorum definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 125.
[11] Tamže.
[12] Apoštolské vyznanie viery: H. Denzinger – A. Schönmetzer, Enchiridion Symbolorum definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 30.
[13] Katechizmus Katolíckej cirkvi, 1817.
[14] Druhý vatikánsky koncil, Gaudium et spes, 21.
[15] Rímsky misál, Prefácia o zosnulých I.
[16] AUGUSTÍN, Vyznania, Trnava : SSV, 1942, X, 28.
[17] BENEDIKT XVI., encyklika Spe salvi, 30. november 2007, 47.
[18] Katechizmus Katolíckej cirkvi, 1472.
[19] PAVOL VI., apoštolský list Apostolorum limina, 23. máj 1974, II.
[20] Nican Mopohua, 119.
[21] DRUHÝ VATIKÁNSKY KONCIL, dogmatická konštitúcia Lumen gentium o Cirkvi, 21. november 1964, 68.
Projekt s názvem Šablony II OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt rozvíjí proinkluzivní prostředí v (MŠ/ZŠ) prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků.
Projekt s názvem Šablony OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt byl realizován v období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2022 a byl zaměřen na rozvoj proinkluzivního prostředí v MŠ/ZŠ prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků. V rámci projektu byly realizovány následující aktivity: dvojjazyčný asistent, projektová výuka, stáže pedagogických pracovníků, odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách, komunitně osvětová setkání.
© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina