Stáž Finsko, 23. 10. – 26. 10. 2022
The English School
Mäntye 14
Helsinky
Setkání s ředitelem školy a jeho zástupkyní (Petri Vuorinen a Kaarina Winter), nastínění bližšího požadavku návštěvy školy, zaměření na předškolní a prvostupňové vzdělávání se zaměřením na přístupu k žákům s OMJ
Příprava rozvrhu hodin hostujícím učitelům pro následující dny
Třída předškolních dětí (5 – 6 let)
Učitel začíná aktivitu počítáním, vybere dítě, to si zvolí číslo od jedné do deseti a děti počítají ve VŠECH jazycích zúčastněných. Ve třídě 7 národností – Fini, Švédové, Rusové, Etiopané, Arabové, Indové, Thajci. Učitel už v některých jazycích počítat dokáže, v některých ne, děti mu pomáhají, baví je to.
Hlavní komunikační jazyk – angličtina.
Poté děti rozděleny do 6 skupin. Jedna skupina staví ze stavebnice, druhá se pomocí aplikace na tabletech učí psát písmena pomocí správných tahů, třetí přepisuje slova z kartiček na mazací tabulku, další hraje pexeso, jiná hru s počátečním písmenem, poslední si povídá s učitelem u tabule (hra Co to kreslím)
Skupiny se točí po 15 – 20 minutách, střídají se komunikační jazyky, AJ, FiJ
Po hodině a půl začíná volnější režim, ale opět s vybranými předměty od učitelů. Pár dětí dokončuje své rozpracované výkresy, pár začíná nové, některé si hrají se stavebnicí.
Dětem , které si to přejí učitel čte knížku. ( Ve třídě 18 dětí, učitel a asistent)
Učitelka (Hannah) čte příběh ze zalaminovaného papíru, děti vidí grafiku na druhé straně, kde jsou obrázky k příběhu v různém pořadí. Děti volí správné pořadí, dle čteného textu. (Čtení s porozuměním). Stále stejná skupina 18 dětí, 7 národností. Hlavní komunikační jazyk AJ.
10.00 – 10.50, předškolní děti
Děti pracují s kartičkami s počátečním písmenem slova – písmenko, 3 obrázky, jen jeden vhodný.
Pak kreslení, učitelka obchází děti, ptá se na počáteční písmenko jejich obrázků
11.00 – 11.50, předškolní děti
Rozdělení do 5 skupin (LEGO, karty – letadlová přebíjená, kreslení, magnetická stavebnice, stavebnice s barevnými ornamenty)
Čtenářský klub pro děti s SPU. Děti čtou krátkou ukázku ze své knížky, pak dostávají otázky k textu. Následuje krátká návštěva knihovny, výběr nových knížek a opětovné čtení s krátkou reflexí.
13.35 – 14.10 Krátká schůzka s Karolinou Witter (téma: žáci s OMJ, plán školy)
14.20 – 16.00 Schůzka učitelů (představení CZ učitelům celému sboru, důvod návštěvy…)
Finština jako druhý jazyk (6 dětí ve třídě, učitel a asistent, PS s cvičením na slabiky, obrázkový příběh)
Úroveň jazykové znalosti začátečník – A2
Finština jako druhý jazyk, děti píší test, slovíčka, správný spelling, rozdělování slov do slabik. Asistent vydatně pomáhá, spíše zvednutí sebedůvěry žáků, úroveň znalostí eviduje učitel
Schůzka s vedoucí školních asistentů
Práce asistentů velmi podobná jako v ČR, avšak asistenti více flexibilní, reagují na konkrétní požadavky jednotlivých učitelů. Rozvrh na další týden navrhuje školní psycholog dle plánu učitelů.
Zahraniční stáž byla podpořena z EU prostřednictvím Operačního programu Praha – pól růstu ČR.
Projekt s názvem Šablony II OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt rozvíjí proinkluzivní prostředí v (MŠ/ZŠ) prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků.
Projekt s názvem Šablony OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt byl realizován v období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2022 a byl zaměřen na rozvoj proinkluzivního prostředí v MŠ/ZŠ prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků. V rámci projektu byly realizovány následující aktivity: dvojjazyčný asistent, projektová výuka, stáže pedagogických pracovníků, odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách, komunitně osvětová setkání.
© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina