V období od 28. 11. 2021 do 1.12. 2021 proběhla 4 denní zahraniční stáž ve Španělsku ve městě Alicante na Colegio San Augustin, které se zúčastnili 2 pedagogičtí pracovníci školy MŠ, ZŠ a gymnázia sv. Augustina. Oba pedagogové absolvovali odlišný program v rámci ZŠ a gymnázia v hostující zemi. Stáž pro ně byla velmi přínosná a přinesla nové zkušenosti s výukou žáků s OMJ i výukou žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Během stáže se zúčastnění pedagogové zaměřili na monitorování, diskuzi i hodnocení práce španělských učitelů, kteří s žáky s OMJ pracují. Pozorovali, jaké metody ve výuce i mimo ni používají a rovněž sledovali, jak jsou žáci s OMJ do kolektivu začleňováni. Průběžně hodnotili, do jaké míry jsou postupy španělského systému aplikovatelné i pro české prostředí.
Přitom u nich došlo k získání nových, resp. zvýšení stávajících profesních kompetencí (např. o kompetence sociální/prosociální, komunikativní, didaktické, pedagogické aj.). Tyto kompetence jsou uplatňovány jak při stávající pedagogické činnosti, tak v rámci celé školy. Škola kladla důraz na zapojení cizího jazyka i do běžných činností. Zapojováním různých demonstrativních pomůcek do výuky (piktogramy a obrázky) vedla jednoznačně k podpoře dětí s OMJ.
Reflexe stáže: Model augustiniánské pedagogiky s důrazem na žáky s OMJ je funkční a podobný v obou evropských zemích. Práce s žáky s OMJ je silně závislá na spolupráci žáků, rodičů, pedagogů a dalších pracovníků školy. Klíčová je integrace takových žáků také do mimoškolních aktivit. Omezení zprostředkujícího jazyka je rovněž prioritou. Individuální práce s žákem, jeho podpora ze strany učitele, zavádění časových úlev a zjednodušených instrukcí je nutností a lze ho dosáhnout, i když se jedná o náročné prostředí třídy s vysokým počtem žáků. Nezanedbatelným faktorem je i aktivní zapojení žáků s OMJ do mezitřídních projektů a jejich aktivní účast na duchovním programu školy. Za zmínku stojí také velmi přátelský pedagogických i nepedagogických pracovníků ke žákům i hostům školy.
Dne 3. 1. 2022 proběhla prezentace stáže v rámci pedagogické porady. Přítomni byli všichni kolegové. Pro prezentaci byly použity fotografie, videonahrávka, ročenka hostující školy.
Závěr: Cíl stáže byl naplněn, srovnání systému českého a španělského bylo obohacující, mnohé metody jsou aplikovatelné v českém prostředí školy.
Zahraniční stáž byla podpořena z EU prostřednictvím Operačního programu Praha – pól růstu ČR.
Projekt s názvem Šablony II OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt rozvíjí proinkluzivní prostředí v (MŠ/ZŠ) prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků.
Projekt s názvem Šablony OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt byl realizován v období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2022 a byl zaměřen na rozvoj proinkluzivního prostředí v MŠ/ZŠ prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků. V rámci projektu byly realizovány následující aktivity: dvojjazyčný asistent, projektová výuka, stáže pedagogických pracovníků, odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách, komunitně osvětová setkání.
© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina