Konkrétní zaměření školního roku 2024/2025
Hodnota roku: Všímavost
Motto: Všímavost nás učí žít!
Cíle školy:
1*Slavíme s vděčností 15 let založení školy:
2*Podporujeme poznání, aby každý ve školní komunitě poznal dary a schopnosti, které dostal a díky tomu zlepšil své sebepoznání a vztah k druhým lidem
3* Podporovat u všech fyzické, duchovní, sociální a duševní zdraví
4* Pokračujeme v projektu, s který jsme započali v minulém školním roce v duchu „Laudato si“ papeže Františka: „Svět je společný dům“
Konkrétní program duchovního působení
Co je to všímavost?
Všímavost nás učí žít a užívat si život v přítomnosti jako dar od Boha; zvládat přitom své emoce a zachovat si odstup od nevhodně posuzujících a rychle odsuzujících myšlenek. Lidé žijící v přítomnosti jsou vyrovnanější než ti, kteří se neustále trápí obavami, co bylo nebo co bude.
Konkrétní kroky:
Práce s dětmi a žáky:
*Vedeme celou školní rodinu k tomu, abychom byli všímaví (každá třída promyslí k tomu bodu jeden konkrétní úkol)
*Dbáme u všech na fyzické, duchovní, sociální a duševní zdraví
* Společně slavíme 15 let výročí založení školy (konkrétní programy viz níže: „projekty“)
*Pokračujeme v návštěvách mezi třídami, abychom se lépe poznávali
Práce s učiteli a zaměstnanci školy:
* Pracujeme zodpovědně s naším „Pedagogickým desaterem“
* Odpovědně se věnujeme osobní, profesionální i duchovní formaci.
Práce s rodiči:
* Společná oslava 15 let školy v duchu všímavostí a vděčnosti
* Formativní setkávání v duchu letošní hodnoty (Škola rodiny).
Zhodnocení:
*Konkrétní kroky budeme hodnotit na pedagogických radách.
Konkrétní program duchovního působení
Ranní setkání
Každý den ráno se sejdou děti MŠ a žáci 1. stupně s třídním učitelem (případně s dalšími pedagogy) ve třídě (případně i v kapli) ke společné modlitbě a dennímu zamyšlení, ke kterému se učitelé mohou vrátit i v průběhu dne. Denní modlitbu připravují učitelé a vychovatelé. Děti dostávají samostatný prostor ke spolupráci.
Často se modlíme modlitbu augustiniánského žáka (1.-5. třída).
Dvakrát za měsíc se uskuteční společné setkání druhého stupně a GYMA (Ostia). Setkání připravuje každý týden jedna třída pod vedením třídního učitele.
Před začátkem vyučování probíhá společná krátká modlitba/zamyšlení ke ztišení s využitím školního rozhlasu.
Tradiční adventní a postní nácviky a následná dramatická představení s žáky a pro žáky školy i veřejnost.
Modlitba během oběda
Děti v MŠ se společně před obědem v modlitbě děkují za dar jídla.
V ZŠ a na GYMA žáci jsou vedeni k tomu, aby před obědem společně nebo individuálně v duchu poděkovali za dar jídla nebo se pokřižovali a přáli „dobrou chuť“ spolustolovníkům ( na stěně jídelny bude k dispozici inspirativní malovaná modlitba k požehnání jídla).
Rekolekce
Každá třída bude mít rekolekce 1x za rok (v rámci hodiny náboženství – advent anebo postní doba). Půjde o společná zamyšlení, práci ve skupinách a užitečné sdílení.
Mše svaté
Žáci jsou vedeni k tomu, že mše svatá je zejména osobní a radostné setkání s Bohem. V tomto školním roce budeme sloužit mše pro žáky, učitele a rodiče každý čtvrtek v 15:30 hodin. Další společné mše svaté budou také na začátku školního roku, v adventu, na Popeleční středu, ve velikonoční době, v den svátku Božího těla, při Fiestas a na závěr školního roku (bohoslužba slova).
Během adventní doby bude ranní mše sv. („roráty“) každý čtvrtek v 07:30 hodin. V postní době bude mše sv. vždy ve čtvrtek ráno.
Růženec:
Dobrovolná modlitba růžence proběhne každý pátek od 07:50 hodin v kapli. Jsou zváni děti, rodiče, učitelé, zaměstnanci, prarodiče i přátelé školy.
Výuka náboženství:
Důležitou součástí výchovného procesu je účast žáků na hodinách povinného předmětu náboženství v rozsahu jedné hodiny týdně. V MŠ se děti seznamují se základy křesťanské víry a učí se základním modlitbám. V mateřské škole i na prvním stupni ZŠ jsou východiskem biblické příběhy, biblické zázraky, podobenství a život Ježíše Krista. Na druhém stupni a na GYMA se žáci seznámí i s životem církve (jak světové, tak místní církve v Čechách a na Moravě). Při výuce je dbáno na přirozené vnímání a praktické spojení nauky a praxe osobního křesťanského života ve společnosti a smysluplné propojení s ostatními školními předměty. Žáci dostávají dostatek prostoru pro osobní přijetí víry a jejího růstu, vyučující nebo kaplan je vždy, i mimo vyučování, k dispozici pro jakoukoli diskusi, vysvětlení, vyžádanou radu.
Příprava na první svátosti smíření, sv. přijímání a biřmování:
Příprava se nabízí žákům, kteří mají zájem a dovršili 8. rok života. Kurz se otvírá na začátku druhého pololetí a trvá 1,5 roku.
Pro svátost smíření je k dispozici pravidelně kaplan školy anebo jiný kněz každý čtvrtek odpoledne před a po mši sv. a kdykoli na vyžádání.
Dvakrát do roka (advent a postní doba) nabízíme celé školní rodině oslavu svátosti smíření.
Děti po prvním sv. přijímání se mohou, v případě zájmu, zapojit do skupiny katecheze k prohloubení křesťanského života.
Studenti 3. ročník GYMA mají možnost se připravovat na svátost biřmovaní.
Společenství mládeže
Pro žáky GYMA škola nabídne skupinu, která prohlubuje základy křesťanského a augustiniánského života a zapojí se do konkrétních sociálních projektů. Skupina se setkává vždy jednou týdně.
Víkendové setkání ve sv. Dobrotivé a v Ráji
Setkání je určeno pro žáky 6.–9. třídy a GYMA v prostorách budovy kláštera a přilehlých venkovních prostorách ve sv. Dobrotivé anebo v Ráji na Mělnicku. Zde budou mít žáci příležitost více se poznat mimo školu formou tematické hry s důležitými akcenty, které korespondují s uvedenými celoročními cíli školy.
Pastorace pro zaměstnance:
Všichni zaměstnanci školy se 3x ročně účastní rekolekcí zaměřených na duchovní život. První rekolekce probíhají v přípravném týdnu (téma: augustiniánská spiritualita), druhé v adventu a třetí v době postní. Probíhají jako půldenní zastavení a setkání se sebou samým, s kolegy a s Bohem. Během celého roku je možnost rozhovoru s knězem – augustiniánem.
Pastorace pro rodiče:
Pro rodiče se připravují rekolekce 2x ročně – v adventu a v postní době ve spolupráci s farností sv. Tomáše.
Součástí setkání je nabídka duchovního tématu a možnosti duchovního rozhovoru se školním kaplanem nebo s ředitelem školy. Při přípravě a organizaci spolupracujeme se sdružením rodičů.
Doporučení: Vidět něco dobrého ve všem, co se v životě děje! Umět za to poděkovat. Akcent i na letošní hodnotu „Všímavost“.
Pastorace pro prarodiče:
Prarodiče mají velký vliv na výchovu svých vnoučat. Škola jim nabízí během školního roku jedno setkání. Podporujeme prarodiče v jejich roli a působení a chceme s nimi sdílet radosti a starosti jejich služby v rodině. Je pro nás důležité, že se prarodiče modlí za školu. O tuto službu je také prosíme.
Rodiče, prarodiče a zaměstnanci školy mohou kdykoli požádat augustiniány o duchovní rozhovor anebo doprovázení.
Projekty:
Jejich cílem je propojit konkrétní činnosti žáků s vírou, která patří k identitě naší školy.
Projekty na školní rok se budou hlavně věnovat oslavě let založeni školy. Budou následující:
* každého 15. v měsíci prezentace žáků (kapela, výstava, úklid školy, umění, hudební a divadelní vystoupení, výstava pro rodiče…). Koláže z fotografií (každé patro 5 let školy) přání škole od dětí, rodičů… co mi škola dala, oslovení a setkání absolventů (učitelů, žáků…)společná mozaika čísla 15 někde ve škole, strom života školy, ročenka (fotky třídy a text – co nejhezčího jsem zažil ve škole), celoškolní fotografie (vytvořit 15 z uniforem), jmenovky každý 15.
* digitální odpovědnost O2
* augustiniánský týden ve škole
* karneval: téma „ jméno jednotlivé třídy“
* Fiestas
Obecné zásady platné po celý rok
Prolnutí křesťanství do naukových a výchovných předmětů.
Učitelé a vychovatelé usilují o propojování křesťanství se svými předměty, i se všemi dalšími činnostmi s dětmi. V oblasti naukové seznamují žáky s osobnostmi křesťanských vědců, myslitelů, spisovatelů, básníků, hudebníků, politiků, sportovců a osobnostmi výrazně činnými i v dalších oborech. V oblasti výchovné uplatňují křesťanské zásady výchovy, poukazují na smysl křesťanského způsobu života.
Klademe důraz na vlastní křesťanský příklad všech pracovníků školy.
Kaple:
Kaple sv. Rity je místem setkání s Bohem. Děti, rodiče i všichni zaměstnanci školy do ní mají přístup kdykoliv.
Církevní rok a svátky:
Učitelé i žáci prožívají církevní rok spolu s církví. To se projevuje i v atmosféře ve třídách. Ve škole učitelé společně s dětmi tematizují jednotlivá období církevního roku, která právě prožívají. Zvláštně slavíme sv. Augustina a sv. Ritu.
Prostředí a úprava třídy, školy, společných prostor působí na prožívání, jednání, chování. Proto v letoším roce klademe zvýšený důraz i na tuto oblast.
Projekt s názvem Šablony II OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt rozvíjí proinkluzivní prostředí v (MŠ/ZŠ) prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků.
Projekt s názvem Šablony OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt byl realizován v období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2022 a byl zaměřen na rozvoj proinkluzivního prostředí v MŠ/ZŠ prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků. V rámci projektu byly realizovány následující aktivity: dvojjazyčný asistent, projektová výuka, stáže pedagogických pracovníků, odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách, komunitně osvětová setkání.
© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina