Matematika

UncategorizedKomentáře nejsou povolené u textu s názvem Matematika

Jednotlivá prostředí v matematice 

Krokování

Porozumění číslům vyjadřujícím změnu polohy nebo poloh. Vstup k číslům záporným, později k práci se znaménky. Písemné zaznamenání procesu.
video s ukázkou
video s ukázkou zápisu
článek o krokování

Házení kostkou

Získávání zkušenosti s náhodnými jevy, porozumění zákonitostem v oblasti pravděpodobnosti, práce se statistickými soubory.

Autobus

Porozumění číslům vyjadřujícím změnu stavu. Orientování se v souboru dat, které obsahují jak stavy, tak změny, ale i porovnání.
video s ukázkou – učitelka
video s ukázkou – žákyně
článek o prostředí autobus

Zvířátka dědy Lesoně

Práce s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Náročnější myšlenky při poznávání rovnic.

Biland

Pohádkové seznamování se s dvojkovou soustavou, jazykem, jejž používají počítače.

Rodokmen

Relace a jejich skládání, propojené s úlohami o věku. Schopnost přesného vyjadřování.

Linky (Cyklotrasa, Autobusové linky)

Propojování algebraické a geometrické situace. Systematické prohledávání všech možností. Odhalování nových vztahů vyvozených ze vztahů známých.

Slovní úlohy

Schopnost modelovat slovní popis situace nebo procesu dramatizací, simulovanou dramatizací, manipulací, obrázkem, grafem, tabulkou nebo souborem číselných vztahů. Poznávání úloh s větším počtem řešení. Schopnost podílet se na tvorbě slovních úloh. Získávání zkušeností s úlohami s parametrem a s antisignálem.
Slovní úlohy tří obtížností – vloženo 12/2013

Hra Sova

Propojení dvou oblastí – logického (kauzálního) myšlení a oblasti, z níž je galerie hledaných objektů (rovinná nebo prostorová geometrie, čísla, objekty běžného života).

Výstaviště

Orientace v prostředí, které vzájemně propojuje geometrii a číselnou řadu.

Bludiště

Prohlubování znalostí, které žák získal při řešení úloh rekreační matematiky. Rozvíjení schopnosti rozhodovat.

Tvary ze dřívek

Poznávání rovinné geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna tvarů podle daných podmínek. Získávání prvních zkušeností s obsahemobvodem, jednoduchými zlomky a posloupnostmi.

Parkety

Získávání zkušeností s analýzou a syntézou skupiny rovinných tvarů, z nichž některé mohou být obohaceny o číselné údaje.
video ze 3. třídy

Deska (geoboard)

Hlubší poznávání „malých“ mnohoúhelníků, hledání tvarů splňujících různé geometrické podmínky.

Oblékáme krychli

Využití životních zkušeností (zejména dívek) k poznávání pojmu síť krychle. Manipulativní propojování 2D a 3D geometrie.
video s ukázkou

Krychlové stavby

Poznávání prostorové geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna staveb podle daných podmínek. Zápis stavby i procesu jejího vytváření různými jazyky. Schopnost překládat z jednoho jazyka do druhého.
video s ukázkou
článek o krokování

Barevné trojice

Rozvíjení řešitelských strategií aritmetických úloh obohacených o parametr barvy (od dramatizace k simulované dramatizaci).

Součtové trojúhelníky

Poznávání bohatšího souboru geometricky popsaných aritmetických vztahů. Rozvíjení schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus – omyl. Objevování zákonitostí jako cesty k urychlení
řešení úlohy.

Hadi

Poznávání vazeb souborů čísel, která vystupují jak v roli vztahu, tak v roli operátora. Zobecňování konkrétních poznatků. Rozvíjení schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus – omyl.

Neposedové

Rozvíjení schopnosti rekonstruovat narušenou číselnou strukturu v prostředí běžných číselných vztahů, v prostředí součtových trojúhelníků nebo hadů.

Pavučiny

Prostředí hadů rozšířené o geometricky bohatší zápis doplněný navíc parametrem barvy. Poznávání vztahů číselných, které se v budoucnosti rozšíří na vztahy parametrické a později i na algebraické.

Násobilkové obdélníky

Procvičování násobilky v grafickém prostředí, jež v budoucnosti po rozšíření umožní odhalování vztahů mezi čtyřmi základními operacemi.
video s ukázkou

Další videa z naší školy

Text je převzatý z příručky učitele pro 2. ročník, Fraus 2008, videa jsou z kanálu youtube od nakladatelství Fraus a text o zvířátkách dědy Lesoně je od Evy Bomerové ze stránek www.bomerova.cz.

Další články o matematice prof. Hejného

Stránky metody prof. Hejného: http://www.h-mat.cz/

Ukázka hodiny prof. Hejného na ucimeprezivot.sk

Přehled dalších článků

Úspěchy žáků u přijímaček idnes.cz (2. 7. 2017)

Ocenění Sozial Marie (Prize for social innovation)

Hejného matematika klade důraz na představivost ve Středočeském deníku (9. 11. 2015)

Učitel není jediným nositelem pravdy, rozhovor s Janou Slezákovou v Informatoriu 3-8 (8/2015)

Rozhovor s paní učitelkou Lenkou Bořánkovou na iDnes.cz (22. 8. 2015)

Rozhovor na rádiu Impuls (12. 5. 2015)Hejného matematika pro 2. stupeň ZŠ v Lidových novinách (27. 5. 2014)

Článek na novinky.cz Ve výuce matematiky se blýská na lepší časy (15. 4. 2014)

Rozhovor na iDnes.cz (14. 12. 2014)

Cena Eduína pro metodu prof. Hejného (26. 11. 2014)

Prof. Hejný hostem pořadu Leonardo na ČRo (30. 5. 2014)

Přednáška a rozhovor s prof. Hejným v nadaci Depositum Bonum (duben 2014)

Výuka v ostravské škole v Událostech v regionech (4. 11. 2013)

Přednáška ve slovenštině Matematika ako zdroj radosti na konferenci TEDxBratislava (21. 8. 2013)

Prof. Hejný a doc. Jirotková v pořadu Sama doma (27. 2. 2013)

Článek na iDnes.cz (8. 2. 2013)

Prof. Hejný hostem Radiožurnálu (29. 1. 2013)

Rozhovor v časopise iForum Univerzity Karlovy (17. 1. 2013)

V pořadu Rozhovory na ČRo 6 (5. 1. 2013)

Rozhovor s Václavem Moravcem na rádiu Impuls (5. 12. 2012)

Prof. Hejný v Událostech v Regionech (21. 11. 2012)

Dvacet minut Radiožurnálu (24. 7. 2012)

Video z hodiny matematiky – reportáž a rozhovor v Událostech komentáře (27. 1. 2011)
  • Poslední příspěvky

  • Nadcházející akce

    1. Vánoční prázdniny

      23.12.2024 @ 8:00 - 3.1.2025 @ 17:00
    2. Setkání pedagogů

      6.1.2025 @ 14:00 - 17:00
    3. KPPP_vyhodnocení profi testů_5. třída

      7.1.2025 @ 8:45 - 10:25
    4. Maturitní a imatrikulační ples

      11.1.2025 @ 17:00 - 23:30
    5. KPPP_Výchova k odpovědnosti_2.GYMA_Prevence rizikového sexuálního chování

      14.1.2025 @ 7:50 - 10:25

© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina